W@dgidsenWeb 2.1

U bent in menu 5. Nieuwsarchief

Broodkruimelpad

Home 5. Nieuwsarchief Wadlopen 2007 - 2012 IN 13 DAGEN 3 x SOLO TEXEL-VLIELAND GELOPEN

Nieuwsarchief Wadlopen 2007 - 2012

IN 13 DAGEN 3 x SOLO TEXEL-VLIELAND GELOPEN

woensdag 28 april 2010

VLIELAND - Eduard Verhoef heeft op 15 april jl. de 14e oversteek Texel-Vlieland gelopen. Verhoef liep deze tocht voor de 4e keer. Het was voor zover bekend de 2e keer in de historie van deze wadlooptocht dat de tocht door een wadloper alleen werd gelopen.

Op zondag 25 april werd de tocht onder buitengewoon gunstige omstandigheden nogmaals gelopen. Een oversteek in een recordtijd van 6 uur en 45 mniuten.

Op woensdag 28 april liep Kees Wevers solo de 16e oversteek. In opnieuw een recordtijd, nl. 6 uur en 23 minuten. Het was Wevers' 4e Texel-Vlieland.

Kort verslag van de tocht op 15 april:
Eduard Verhoef (67) liep op 15 april van Texel naar Vlieland. Het hoogwater was bijna als het gemiddelde hoogwater, het laagwater was gunstig. Tot begin van de middag was er bovendien nog een verlaging van 20 cm. Door de aanwakkerende noordelijke wind (om 15:30 windkracht 5 volgens de Brandaris), liep de verlaging terug naar 10 cm. Een neopreenpak was nog noodzakelijk omdat lang door het water gelopen moet worden.

Gestart werd om 11:08 vanaf de Vlakte van Kerken. Vrijwel meteen was er al water. Het verleidelijke droge stuk iets noordelijker is verboden terrein. De diepte van het water varieerde van 20 tot 50 cm. Om 12:24 bereikte ik de Vaarwaters van de Cocksdorp, waar, waarschijnlijk ten gevolge van de ijsgang afgelopen winter, geen paal meer staat. Verder in oostelijke richting naar de Breesem. Ook daar en ook in het Foksdiep staat geen enkel baken meer. Om 13:54 werd de Breesem bereikt en toen werden de gevolgen van het gunstige laagwater merkbaar. De waterstand was duidelijk minder dan enkele dagen eerder toen ik hier ook gelopen had. Gedurende een minuut of twintig had ik gezelschap van een zeehond die in het ondiepe water niet zo snel vooruit kon. Iedere keer die kop omhoog om mij nieuwsgierig te bekijken. Altijd weer een leuke ervaring! Even voor het Harlinger Gat liep ik een stuk op reeds drooggevallen grond. Ik ging nu ook tijd winnen ten opzichte van eerdere oversteken en ik was om 14:58 bij het Harlinger Gat (20 minuten sneller dan bij mijn snelste oversteek!).

Aanwakkerende wind
Vanaf het Harlinger Gat gaat de tocht in noordelijke richting. Maar nu ging de aanwakkerende wind mij parten spelen en de tijdwinst ten opzichte van mijn schema raakte ik weer kwijt. Toch nog precies op schematijd was ik bij de Driesprong, om 16:05, waar ik net even te westelijk over een afstand van 10 meter door 1 meter diep water moest. En toen was het een gelopen race. Vanaf de Driesprong moest ik in noordwestelijke richting lopen naar de uitlopers van het Keteldiep en daarvoor had ik ruim voldoende tijd. In die uitlopers is het ongeveer één uur eerder laagwater dan in Harlingen. Maar ook een uur na laagwater ter plaatse kun je er nog goed doorheen. Ik was om 17:59 bij de zogenaamde Ketel 4, een half uur na laagwater daar. Alles stond nog droog. Opniew een bocht maken en vanaf nu in westelijke richting naar de Kroonspolders waar ik 19:04 voet aan wal zette. Totale afstand 29,76 kilometer. Het blijft een prachtig gebied waar de rust, de uitgestrektheid en ook de eenzaamheid mij weldadig aandoen.

Eduard Verhoef

Overzicht van alle gelopen Texel - Vlieland tochten.