W@dgidsenWeb 2.1

U bent in menu 5. Nieuwsarchief

Broodkruimelpad

Home Wadlopen 2007 - 2012 NIEUWE HYDROGRAFISCHE KAART LAAT VRIJWEL ALLEEN NOG MAAR DROOGTES ZIEN

Nieuwsarchief Wadlopen 2007 - 2012

NIEUWE HYDROGRAFISCHE KAART LAAT VRIJWEL ALLEEN NOG MAAR DROOGTES ZIEN

donderdag 8 maart 2007

DEN HAAG - Uit Berichten aan Zeevarenden no. 10, 8 maart 2007:

'Verschenen is editie 2007 van:
1811 "Waddenzee (Westblad) en aangrenzende Noordzeekust."
1812 "Waddenzee (Oostblad) en aangrenzende Noordzeekust."

Atlas 1811 en 1812 zijn ten opzichte van Lowest Astronomical Tide (LAT) in plaats van gLLWS.
De atlassen zijn bijgewerkt t/m weekuitgave 03/2007 (BaZ: 74/07). Hiermee vervalt editie 2006 van bovengenoemde atlassen. In alle nieuwe 1800 kaarten zijn niet alleen de BaZ's opgenomen maar tevens wijzigingen in het dieptebeeld, de topologie enz.'

Reductievlak verlaagd naar LAT
Nu het reductievlak op de Hydrografische Kaarten is verlaagd van gemiddeld LLWS (laaglaagwaterspring) naar LAT, geeft de nieuwe kaart voor wadlopers niet veel topografische bijzonderheden meer. Ten zuiden van de eilanden zien we uitgestrekte groene wadvlaktes. Met hier en daar een hoogte/dieptecijfer.
Voor bootjevaarders is deze wijziging wel handig, want waar een geul op de zeekaart of hydrografische kaart is gekarteerd, is in het terrein (meestal) ook echt een geul aanwezig. De groene vlaktes zijn zo uitgestrekt dat je hooguit aan de hoogtecijfers nog enigszins kunt zien waar het wantij van een eiland ligt. Er is door gebrek aan lijnen en kleuren geen enkele beeldvorming meer.

Voordeel voor de internationale scheepvaart
In 2002 zat deze ontwikkeling er al aan te komen. Dhr. Ben Timmermans van de Hydrografische Dienst had echter geen boodschap aan onze bezwaren dat er voor wadlopers geen noemenswaardige details meer te zien zouden zijn: 'Voordeel voor de scheepvaart is dat er dan ook internationaal hetzelfde reductievlak gebruikt gaat worden. Ik begrijp dat deze ontwikkelingen voor u als wadloper niet bevredigend zijn. De Dienst der Hydrografie zal hier echter het (internationale) belang voor de scheepvaart voor laten gaan.'

Het is te hopen dat Google Earth regelmatig updates publiceert van de Waddenzee, want deze site biedt aanmerkelijk meer overzicht dan de groene kaarten van de Hydrografische Dienst.

Wie de Hydrografische Kaart koopt voor een actuele ligging van de betonning in de Waddenzee en voor de omvang van de Art. 20 gebieden (Verboden Toegang) komt natuurlijk nog wel aan zijn trekken.

Bron info verschijnen Hydr. Kaart 2007 op LAT-basis: Berichten aan Zeevarenden