W@dgidsenWeb 2.1

U bent in menu 1. Nieuws

Broodkruimelpad

Home 1. Nieuws Waddenzee Nieuws Nieuwsarchief Nieuwsarchief Waddenzee 2017 - 2021 Nieuwe kunststofbetonning in kleine vaargeulen Waddenzee

Waddenzee Nieuws 2022 - 2024

Nieuwe kunststofbetonning in kleine vaargeulen Waddenzee


De nieuwe kunststofbetonning ligt klaar om te worden uitgelegd in de kleinere geulen van de Waddenzee.
Foto Rijkswaterstaat

maandag 29 maart 2021

Door Rijkswaterstaat

DEN HAAG - Dit watersportseizoen (2021) legt Rijkswaterstaat volledige kunststofbetonning neer in de Waddenzee voor de recreatievaart. De afgelopen jaren is het gebruik van houten 'prikken' al stapsgewijs afgebouwd. Het gaat om de vaarwegmarkeringen voor kleine geulen zoals het Fransche Gaatje, Vlakte van Kerken, aanloop jachthaven Schiermonnikoog en het Vaarwater Noordpolderzijl. De nieuwe manier van betonning biedt veel voordelen op het gebied van duurzaamheid, kosten en veiligheid.

Duurzaam, veilig, minder kosten
De kunststofbetonning heeft veel voordelen. Zo is de levensduur van de tonnen veel langer. Bovendien blijven ze beter op hun plek liggen. (??? Na de zware ijsgang februari 2021 ligt nog maar de helft van de tonnen in het Vaarwater Noordpolderzijl op de oorspronkelijke plek, red. WgWeb). Dat is niet alleen veiliger, er hoeft ook minder gevaren te worden voor onderhoud. Dat scheelt in uitstoot. Daarnaast kost het plaatsen en onderhouden veel minder manuren.

Veel voordelen kunststofbetonning
Rijkswaterstaat weet dat de houten prikken door sommige Wadliefhebbers gemist zullen worden. ‘Duurzaamheid en hout lijken bij elkaar te horen, maar vanuit kosten, veiligheid en arbeidsintensiteit ligt dat toch wat genuanceerder’, vertelt nautisch adviseur Johan Penninga van Rijkswaterstaat.

‘De Waddenzee jast er soms wel 3 of 4 prikken per kalenderjaar doorheen en dat slechts voor 1 plek. Het plaatsen van een houten prik is handwerk en zeer arbeidsintensief. En elke keer wordt er brandstof verstookt om ze weer terug te plaatsen. Een kunststof ton behoeft geen schilderwerk of antiroest en is arbo-vriendelijk. De levensduur is gemiddeld 15 jaar. Daarna worden ze gerecycled.’

Veiligheid
De duurzame betonning verbetert ook de veiligheid op het Wad, weet Rijkswaterstaat. ‘We zien toch strandingen en vastgelopen scheepjes op wadplaten, omdat er een paar prikken zijn verdwenen na een zomerstorm. Ook breekt een houten prik af wanneer het wordt aangevaren door een jacht of vissersscheepje. Dat soort ongemakken heb je nu veel minder en daar doen we veel mensen een plezier mee.’

Houten prik
De houten prik zal niet helemaal van het Wad verdwijnen. Zo zullen jachthavens aan de Waddenzee er bijvoorbeeld nog weleens gebruik van maken, om de laatste meters vanuit de vaargeul naar de ligplaatsen goed aan te geven.

Vervangen
Rijkswaterstaat is inmiddels begonnen de betonning op het Wad voor het nieuwe watersportseizoen neer te leggen. De verwachting is dat de werkzaamheden nog voor het Paasweekend (2-4 april 2021) zijn afgerond. (??? In het vaarwater Noordpolderzijl ligt de verschoven betonning er 17 april 2021 nog net zo bij als het ijs het in februari heeft achtergelaten, red. WgWeb).


De ton VN 33 is met gewicht en al door het ijs verschoven en ligt ca. 100 m van de oorspronkelijke plek langs het Vaarwater Noordpolderzijl - 17 februari 2021
Foto Lammert Kwant


De ton VN 35 is door het ijs verschoven en ligt ca. 800 m van de oorspronkelijke plek langs het Vaarwater Noordpolderzijl - 17 februari 2021
Foto Lammert Kwant


Lees ook:

'Hoe de prikken verdwijnen van het wad' -
Wadvaarders Berichten - Voorjaar 2021, blz. 18-23